Gotland bjuder in till schackturneringar i sommar

Hemsegården, här under årets skolmästerskap för låg- och mellanstadiet, är en av spelplatserna för årets sommarblixtar på Gotland. Foto: Lasse Linusson

Det blir en hel räcka med blixtturneringar i schack på Gotland i sommar. Lasse Linusson, ordförande i Gotlands Schackförbund, rapporterar:

Åtta kvällar, med start tisdagen den 25 juni, är alla schackspelare välkomna att delta i Gotlands schackförbunds sommarblixt-turneringar. Den första tävlingen spelas i Röda Korsets lokal ”Kupan” på Norra Hansegatan 14 i Visby. Den andra tävlingen, måndagen den 1 juli, spelas i Hemse på Hemsegården (biografen), Jacob Gråbergs plats 4, tävling 3 spelas i Visby och så vidare. Även Klintehamn och Träkumla blir spelorter. Mer detaljer finns att läsa på Gotlands SF:s hemsida gotlandsschack.uneson.se

Måndagskvällar är standard, det är alltså enbart den allra första tävlingen som spelas en tisdagskväll.

Tävlingarna startar kl 19.00 och kommer att vara registrerade för elorating. Gäster på ön från andra klubbar är som vanligt varmt välkomna att tampas med gotländska spelare. Klubbtillhörighet är inget krav, men ett önskemål (med tanke på elo-registreringen).

Betänketiden är 3 + 2 (3 minuter för vardera spelaren plus 2 sekunders tillägg för varje utfört drag). Turneringsformatet är beroende på deltagarantalet, men vanligtvis Berger (alla möter alla).

Samma kvällar, i samma spellokaler, arrangeras också – i mån av intresse – små separata juniortävlingar för barn och ungdomar som hellre spelar där. De tävlingarna eloregistreras inte. Det kanske ska påpekas att alla juniorer förstås är välkomna att delta i de ”stora” blixtturneringarna.

Sommaren 2023 deltog 33 spelare från 10 olika klubbar i de då sju deltävlingarna. Ska det överträffas i år? 

Text: Lasse Linusson, ordförande Gotlands schackförbund

Revystjärna gjorde succé med schackhumor – nu gästar han Storsjödraget

Schacket enar Storsjödraget och Östersundsrevyn. Foto: Plansch för Östersundsrevyn och Storsjödraget

Fuskbråket mellan amerikanen Hans Niemann och norske världsettan Magnus Carlsen blev inspiration till ett scennummer i Östersundsrevyn förra året.

Östersunds lokala humorstjärna Patrik Zackrisson låg bakom numret, och nu kommer han att gästa schacktävlingen Storsjödraget på lördagen – vilket naturligtvis kommer att uppmärksammas av arrangerande Östersunds SS och Jämtland-Härjedalens Schackförbund.

Här i videon nedan kan du se det schackinspirerande revynumret ”Bra vibrationer”.

Program

  • FREDAG 14 JUNI:
    18.00: Rond 1
    19.00: Rond 2
    20.00: Rond 3
  • LÖRDAG 15 JUNI:
    10.00: Rond 4 (Patrik Zackrisson specialinbjuden gäst)
    16.00: Rond 5
  • SÖNDAG 16 JUNI:
    09.00: Rond 6
    14.00: Rond 7

Här följer du Kvibergspelen 2023

Kvibergspelen 2023 avgörs 15–17 september. Foto: Harald Berggren Torell

Säsongen 2023/2024 i Svenskt Grand Prix startar på fredagen med Kvibergspelen i Göteborg.

Hela 194 spelare är anmälda till tävlingarna som avgörs 15–17 september. Det är 15 fler än i fjol och en tangering av deltagarrekordet från premiäråret 2017.

De tre topprankade är de utländska spelarna GM Sune Berg Hansen, Danmark, IM Kristian Stuvik Holm, Norge, och IM Vladyslav Larkin, Ukraina.

Trion utmanas närmast av två svenska mästare: 2021 års segrare Jung Min Seo, SK Rockaden, och årets segrare Vitalij Sivuk, SS 4 Springare.

I Lilla Kvibergspelen finns tre anmälda med en rating på över 1500: Kristjan Hallberg, SK Kamraterna, Måns Andersson, Eslövs SK, och Sigge Johansson, En Passant, Svedala.

Information till alla deltagare: Spelare som är markerade som betalda på startlistan lottas in automatiskt och kan komma direkt till första rondstart utan avprickning.

  • SPELPROGRAMMET:
  • Fredag:
    Kl 18.30: Rond 1. 19.30: Rond 2. 20.30: Rond 3. 21.30: Rond 4.
  • Lördag:
    Kl 10.00: Rond 5. 16.00: Rond 6.
  • Söndag:
    Kl 09.00: Rond 7. 14.00: Rond 8.

Spelare från tio klubbar var med i Gotlands blixtar

I Visby spelades tävlingarna i Röda Korsets lokal, som synes med gott deltagande från juniorer. Foto: Lasse Linusson

Sommarblixtarna på Gotland blev populära event. Gotlands Schackförbunds ordförande Lasse Linusson rapporterar:

Sommarblixtarna på Gotland är populära. Och frågan är om det inte slogs en del rekord i somras. Då deltog 33 spelare, som representerade tio olika klubbar – från Limhamn i söder till Haparanda i norr. De första turneringarna dominerades av spelare från Hemse allmänna SK och Visby SK. Sedan tilltog konkurrensen – naturligt då ön är så populär att besöka under högsommaren, men guldmedaljerna (imaginära, men dock) stannade ändå på Gotland i alla sju tävlingarna, med tre olika segrare från Hemse allmänna SK och tre olika segrare från Visby SK. Kul bara det, med sådan spridning.

Johan Augustsson från den sistnämnda klubben var ensam om att vinna två turneringar, i en av dem, dubbelrondig med 10 deltagare, plockade han 17 av 18 poäng. Ett annat anmärkningsvärt resultat var det av Pelle Linusson, Hemse ASK, som i den fjärde blixten ”gick ren” med 16 poäng av lika många möjliga och distanserade Anders Nylén, Limhamn på 11,5 och Fredrik Mella, SK 64 Haparanda på 11.

Vi som arrangerade och deltog var väldigt glada över att se spelare också från Oskarshamn, Tyresö, Seniorschack i Stockholm, Säffle och Stockholms schacksällskap. Att få med även sådana här lite lättsammare turneringar i SSF:s tävlingskalender på schack.se tror vi ledde till en del nya bekantskaper och att tillfälliga besökare såg att chansen fanns att roa sig med schack.

Notabelt på Gotland nu för tiden, det har tidigare påpekats, är juniorernas frammarsch. Tio juniorer deltog i tävlingarna, med bland annat en delad andraplats för högstadieeleven Albin Berglund Henell, Visby SK och en tredjeplats för Emil Viklund, Hemse ASK, som resultat. Ward Albashar, sjundeklassare från Hemse ASK, gjorde också fina resultat i de två turneringar han kunde delta i.

Parallellt med sommarblixtarna ordnades också två juniortävlingar. De vanns av Ivar Arnshav från Tyresö SK, som därefter, i likhet med andra juniorer föredrog att drabba samman med seniorerna.
Tävlingarna spelades på fyra orter. Såklart Visby och Hemse, där de aktiva klubbarna finns, men den här säsongen också i Klintehamn och i Träkumla.

Tävlingen i Klintehamn fick en speciell inramning. Samma dag som vi hade välkomnats till second hand-butiken och kafét Re:market för schackspel så hade de brunnit på orten, en brand i en byggnad belägen intill bostäder som hyser ukrainska flyktingar. Re:market hade åtagit sig att vara samlingsplats när flyktingarna inte kunde använda sina kökslokaler på grund av brandröken. Men ingen kom till skada och efter lite resonerande bestämde kom vi överens om att genomföra tävlingen som planerat.

Den avslutande blixten, i Träkumla hemma hos Gotlands SF:s webmaster Marcus Uneson, blev mycket trevlig med 14 deltagare, varav sex juniorer. Och kanske allra trevligast för Curt Andersson, Visby SK, som vann turneringen före Fredrik Mella och Marcus.

Vi kommer igen nästa sommar och välkomnar alla schackvänner att delta!

Text:
Lasse Linusson, ordförande Gotlands schackförbund