Schacklärare sökes

Kosmosklubben söker schacklärare i Stockholmsområdet, som ska leda, inspirera och utveckla barn/ungdomar, företrädesvis i åldern 7 till 12 år, i schackspel för att utveckla taktiskt och strategiskt tänkande samt självkänsla och självkännedom. Mer information finns på Kosmosklubbens hemsida.

Örebro satsar på Skol-SM

Örebro läns Schackförbund tillhör de distrikt som har en växande ungdomsverksamhet. En GP-serie för ungdomar och ett givande utbyte med Västmanland borgar för bra tävlingsmöjligheter. Höjdpunkten under året är emellertid deltagande i Skol-SM. Det är ett äventyr att åka iväg med schackkompisarna, övernatta och dessutom spela en spännande tävling med andra barn än de man normalt möter. I år hoppas man komma iväg med fler barn än vanligt genom att arrangera en gemensam resa.

– Vi kommer att hyra minibussar och bo tillsammans på hotell. Länsförbundet kommer att subventionera resan för att så många som möjligt ska komma med och spela, berättar distriktsordförande Anders Lindén (bilden).

Att detta kommer att ge positiva återverkningar på verksamheten i Örebro är odiskutabelt. Erfarenheten visar att deltagande i tävlingar som Skol-SM förstärker sociala band mellan barnen och fördjupar schackintresset. Kan man önska sig mer!?

Kaj Engström förstärker SSF

Kaj Engström har anställts som projektledare vid Sveriges Schackförbunds kansli i Norrköping. Kaj är utbildad grund- och förskolelärare och kommer att vikariera för Jesper Hall, som är fullt sysselsatt i Arvsfondsprojektet Schacknätet. Schackligt representerar han Stockholmsklubben Kungstornet, men rötterna finns i SS Luleå där han har verkat som spelare och ledare i fyra decennier!

Carlsen på frimärke

I år fyller Norges Schackförbund 100 år. Med anledning av detta ger den norska Posten ut ett jubileumsfrimärke.

Lanseringen av frimärket förlades naturligtvis till schackolympiadens öppningsdag och på märket finns Magnus Carlsen avbildad.

Om tre år är det Sveriges Schackförbunds tur att ta steget in i 100-årsklubben.

NRK storsatsar på Schack-OS

Det norska public service-bolaget NRK gör en storsatsning på Schack-OS i Tromsø. Det blir direktsändning i närmare 70 timmar och mer än 40 personer är involverade i produktionen. På Chess24.com uppger man att det till och med är TV-bolagets största aktivitet under 2014! På bilden ser vi teamet som kommer att återfinnas i OS-studion: Torstein Bae, Ole Rolfsrud, Heidi Røneid och Atle Grønn. I kväll kl 22.25 sänder NRK1 invigningsceremonin och sedan drar tävlingssändningarna igång under  lördag eftermiddag.  Evenemanget går givetvis också att följa via tävlingarnas hemsida. Den stora norska dagstidningen Verdens Gang meddelar dock att de inte kommer att sända tävlingarna live via sin web-TV-kanal, VGTV. (Foto: NRK)

Nytt på webben! Heta tips för schackklubben

Fredag 10.30-12.30   Seminarium vid SM i konferenssal 2

Peter Halvarsson kommer då att demonstrera hur turneringar smidigt kan administreras, lottas och publiceras med Sveriges Schackförbunds medlemssystem. Lucas Wickström kommer att visa Sveriges Schackförbunds digitala demonstrationsbräde och schackprogram.

Inbjudan

Tyskland vann Yes2Chess

I dag avgjordes den internationella schacktävlingen Yes2Chess i London. I tävlingen deltog kvalificerade skolor från Sverige, Norge, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Portugal, Spanien och USA. Sverige representerades av Engelska skolan Norr från Stockholm som kvalificerat sig genom att vinna Skollags-SM för lågstadielag i maj. Segrande lag blev tyska Privates Gymnasium Brecht från Hamburg. Det svenska laget slutade på sjätte plats.  Resultat

Lyckat schackläger på Ivön

Den 15-18 juni arrangerade Sveriges Schackförbund och Limhamns SK ett av sommarens schackläger. Platsen var Ivön i nordvästra Skåne och totalt var det 39 barn och 7 ledare som tillsammans hade några roliga och intensiva dagar.

På programmet stod naturligtvis mycket schackträning men även bad, fotboll, brännboll, tipsrunda, 7-kamp, frågesport och mycket annat hann vi med. Vi hade en fantastisk tur med vädret. Solen sken nästan hela tiden, vilket gjorde att vi även kunde ha några schackträningar utomhus.

Tack så mycket alla deltagare och ledare, jag hoppas att vi ses nästa år igen!

Schack i förskolan

Vid Nicolaigårdens förskola i Gamla Stan har har man en populär schackklubb varje fredag. De yngsta deltagarna är inte äldre än 2½ år, berättar förskolechefen Lotta Rajalin. Förskolan har själva gjort en finstämd och instruktiv film om verksamheten, där de lyfter mängder av pedagogiska vinster med att introducera schack redan i mycket unga åldrar.  Se filmen här

Emanuel Berg i Finnåker

Det är nu klart att stormästaren Emanuel Berg blir en av schacktränarna vid sommarlägret i Finnåker, som ligger i Arbogatrakten i Västmanland. Lägret pågår 15-18/6 och är ett samarrangemang mellan Västerås SK och Sveriges Schackförbund. Det finns fortfarande lediga platser på lägret!

Inbjudan till sommarläger