Rauan Sagit-intervju om Team Viking & Allsvenskans framtid

Publicerad 9 november, 2018 av Ingemar Falk

Rauan Sagit och delar av Team Viking som tog medalj i elitserien i schack förra säsogen. Nu är laget borta. Foto: Lars OA Hedlund

Det är inte utan viss tomhet som Allsvenskans elitserie i schack startar i dag. Fyrfaldiga mästarna Team Viking är inte med i leken längre. Detsamma gäller fjolårets svenska mästare Malmö AS. Schack.se har intervjuat IM Rauan Sagit som tillhörde Team Viking i nio år.

Rauan förklarar i intervjun varför laget tvingades lägga ner, och så ger han intressanta idéer på hur Allsvenskan skulle kunna utvecklas för att fånga medias och sponsorernas intresse.

– Jag tror publiken som kommer och tittar på matcherna är försumbar jämfört med publiken man kan få online. Dessa besökare behöver utsättas för reklam eller dylikt för att generera en return on investment för sponsorer.

Här kan du läsa hela intervjun:

Hur ser din historia ut med Team Viking?

– Jag började i Sollentuna SK år 2008 och fortsatte i Team Viking från första början år 2009 och framåt.

Vad jag har förstått tog pengarna slut. Vad hände?

– Vår sponsor, Andris Kraulis, gick sorgligt nog bort och efterlämnade en summa som räckte ytterligare två säsonger i elitserien. Det var dessa pengar som tog slut och gjorde att vi inom snar framtid kommer stänga ner SK Team Viking helt. Modellen där företag sponsrar schackklubbar och lag i högsta divisionen är inte utvecklad i någon form, varken i Sverige eller världen. Klubbens ekonomiska modell byggde helt och hållet på sponsringspengar i form av gåvor. Utan en sponsor så fanns det ingen framtid. Det som hände var en naturlig konsekvens av att misslyckas att hitta en sponsor.

När tog ni beslutet att ge upp?

– Det var i maj 2018.

Hur var er sista show: Europacupen tidigare i höstas?

– Det kändes kul att kunna avsluta med Europacupen 2018 i Grekland. Det var tuffa matcher, vi hade chanser men lyckades inte ta vara på alla möjligheter. Vi var rankade på 23:e plats och avslutade turneringen på 24:e plats. Det var en stark turnering med mycket schack, jag tycker det var en rolig och minnesvärd upplevelse. Vår sista lagturnering som Team Viking.

Vad är dina lärdomar från tiden med Team Viking?

– Jag har lärt mig mycket, både inom individuellt schack och lagschack. För mig så handlar tiden i Team Viking om att utvecklas. Alla lagmedlemmar ska hjälpa varandra att utvecklas, arbeta med sitt schack, vara med på träningar, dela med sig av sina insikter. Laget ska fungera som en helhet, en organism. Man ska ta sitt ansvar i matchen. Man ska hitta rutiner som fungerar. Det administrativa arbetet tar mycket tid och kraft. Hitta spelare, boka resa och logi, kontakta arrangörer. Samtidigt är det avgörande att de praktiska delarna är på plats för att spelarna ska kunna fokusera på matcherna.

Vart har spelarna tagit vägen?

– Några har gått över till Wasa SK, inklusive mig. Man kan hitta informationen här på schack.se.

Du tillhör Wasa SK nu – vad är målet för dig och klubben?

– Mitt mål är att fortsätta förbättra mitt schack och plocka fler guldmedaljer. Wasa SK ser fram emot att kämpa för seger i alla sammanhang. Jag har redan tagit två guld med Wasa SK, Lag-DM 2017 och Lettiska Lagmästerskapen 2017. Wasa SK tävlar även som Wasabis och försöker kvalificera sig till onlineligan Chess PRO League. Det gick inte vägen senast men vi kommer försöka fler gånger.

MAS lämnade elitserien, och i efterspelet pratades det att man skulle vilja se en mer attraktiv Allsvenska. Behövs det? Har du själv tänkt på vilka förändringar som kan göras för Allsvenskan?

– Jag tror att det saknas en online-presentation av spelare och lag. Jag skulle vilja se att varje klubb eller åtminstone varje lag skulle presenteras på en webbsajt på ett enhetligt sätt. Kampen, rivaliteten, behöver komma upp på onlineytan i någon form för att dra till sig uppmärksamhet och trafik. En till sak som behöver förbättras är livesändningen och dess anknytning till sponsorer och dylikt. Jag tror publiken som kommer och tittar på matcherna är försumbar jämfört med publiken man kan få online. Dessa besökare behöver utsättas för reklam eller dylikt för att generera en return on investment för sponsorer.

– Jag har vidare tänkt att man kan skapa tillfällen för mingel i samband med turneringar där det kan komma besökare som vill träffa schackspelare med tanke på att schackspelare på en turnering brukar vara en spännande blandning av språk, kompetens, bakgrund och livserfarenhet. Jag har också tänkt på att schackspelare kan agera som deltagare i tankesmedjor ifall det finns företag som vill bolla sina idéer och utmaningar med personer som har god förmåga att visualisera och navigera komplicerade problemställningar. Jag tror det behövs kreativa idéer och nya former för att hitta ytor för samarbete med media och företag.