När läraren Patrik Larsson på Rosendalsskolan i Linköping tog emot sina nya elever i fjärde klass ville han hitta en aktivitet för att ena barnen i något gemensamt.
Lösningen blev schack.
Nu har projektet burit hela vägen till Schackfyrans riksfinal i Helsingborg Arena den 14 maj. Detta efter seger i Östergötlands distriktsfinal nyligen.
– Jag hade hört talas om Schackfyran, och gick in på tävlingens sida på Sveriges Schackförbunds sajt för att läsa mer. Där fick jag alla info jag behövde och så satte vi igång, säger Patrik Larsson.
Schackfyran-sidan på schack.se har varit träningsbasen för Rosendalsskolans fjärdeklassare, berättar Patrik Larsson.
– Där finns fina instruktionsfilmer i lagom längd så vi betade av dem allihopa. Vi har också varit på Sveriges Schackförbunds youtube-sida och tittat. Det har varit ett jättebra hjälpmedel för oss.
Klassen fick också besök av Ingvar Carlsson som tidigare varit ordförande i Sveriges Schackförbund. Numera lägger han all energi på skolschack för att väcka intresset för spelet hos barn.
– Det var tur att Ingvar kunde gästa oss. Mina elever hade samlat på sig jättemånga schackfrågor som jag inte hade kunnat svara på tidigare, skrattar Patrik.
Hur var schacknivån hos dig och dina elever när ni startade i höstas?
– Jag hade lärt mig lite schack tidigare genom åren, men har helt klart lärt mig mycket mer och blivit en bättre schackspelare när vi tittat på Schackfyrans instruktionsfilmer. Bland eleverna fanns det bara ett par stycken som kunde spela schack. Alla andra var nybörjare.
Och ändå lyckades eleverna lära sig så pass mycket att det blev seger i Schackfyrans distriktsfinal.
– Ja, det var fantastiskt. Före distriktsfinalen hade jag sett att eleverna utvecklats, men jag hade ingen aning om hur bra de var gentemot andra skolor, säger Patrik Larsson.
– Sen när de vann första omgången i distriktsfinalen. Haha – oj vilken häftig reaktion det blev hos mina elever. De blev så livliga att jag fick be dem gå utomhus och springa av sig all iver. Och så fortsatte det efter varje omgång, säger Patrik Larsson.
När turneringen sammanfattades stod Rosendalsskolan som segrare bland de 21 lagen. Biljetten till riksfinalen i Helsingborg var säkrad.
– Faktiskt var det målet från första början. Vi pratade redan i höstas om drömmen att få åka till Helsingborg och spela final. Och nu är vi där. Jag är otroligt stolt över eleverna.
Patrik Larsson berättar att Rosendalsskolan jobbar mycket med integration. I hans klass kommer eleverna från flera olika länder. Bara en av dem född i Sverige.
Då har schacket visat sig vara en effektiv brygga mellan kultur- och språkbarriärer.
– Så är det. Schacket har samma språk och regler oavsett vilket land du är född i.
Patrik Larsson har också märkt en annan positiv effekt sedan schackträningen startade och ersatte en av mattelektionerna varje vecka.
– Just i matematik har jag sett stora förbättringar hos barnen. Nu är de mycket bättre på att tänka i flera led, och ha flera uppgifter i huvudet samtidigt.
Rosendalsskolan har numera också en skolschackklubb. Verksamheten sker i ett av klassrummen efter skoltid, och i den klubben finns också elever från andra klasser.
Schacklivet sjuder verkligen, men just nu har Patrik Larssons elever fått vila från brädet.
– Nu har vi en kortare paus, så att eleverna inte blir speltrötta. Men efter påsklovet kör vi igång igen, säger han.
Under våren ska Rosendalsskolan få lite hjälp med coachning inför riksfinalen. Jodå, det är Ingvar Carlsson som kommer på besök igen.
Till riksfinalen i Helsingborg har också dessa fem klasser kvalificerat sig från Östergötland:
Grebo, Kyrkskolan, Harvestadsskolan 4B, Harvestadsskolan 4C och Ekängsskolan 4C.
Slutresultatet i Östergötlands distriksfinal hittar du här.