Schackfyrans värdegrund har ett starkt fokus på gemenskap, där varje individ har ett värde oberoende av sina prestationer, och ingen ska känna sig exkluderad. Detta är grundat i idén att ingen ska kunna tjäna eller få fördelar på bekostnad av att någon annan lämnas utanför. Alla barn deltar på lika villkor och bidrar till klassens framgång, oavsett om de vinner eller förlorar i spelet.
En viktig aspekt i detta är hur poängsystemet i Schackfyran fungerar. Det belönar klasser baserat på hur stor andel av klassen som deltar, inte bara hur många partier som vinns. Detta innebär att varje deltagare är viktig, och även de som förlorar sina partier bidrar till klassens totalpoäng. Det främjar en kultur där samarbete och delaktighet står i centrum, snarare än att enskilda prestationer lyfts fram på bekostnad av andra.
Berättelsen om Peter understryker just detta. Trots att han förlorade alla sina partier i en semifinal, bidrog han med poäng till sin klass, och blev uppmuntrad av sina klasskamrater att delta i finalen, där han sedan vann några partier. Denna upplevelse gav honom en känsla av att vara sedd och värderad, vilket illustrerar hur Schackfyran fungerar som ett verktyg för att bygga självförtroende och gemenskap. Läs mer om Peter i en intervju med Schackfyrans grundare, Göran Malmsten, i ett utdrag ur Tidskrift för Schack här.
Grundtanken är att ingen individ ska bli “utanför”, varken fysiskt, socialt eller emotionellt, och att en framgångsrik grupp är en där alla inkluderas. Värdegrunden genomsyras av en princip om rättvisa och jämlikhet, där inget barn lämnas utanför för att främja någon annans framgång.