Intresset för näringslivets möten med schackbarn ökar

Publicerad 22 oktober, 2019 av Ingemar Falk

Pontus Carlsson & Tony Apéria. Foto: NMF & Lars OA Hedlund

Näringslivshöjdare som möter skolbarn över ett parti schack har blivit ett svenskt varumärke i schackvärlden.

Nyligen presenterade Schackakademien sin video från deras årliga evenemang Näringslivet för integration med Nordea. En video du kan se här ovan. I det projektet samarbetar Schackakademien med Stockholms schackförbund, Stockholms schacksällskap, Rockaden Stockholm och Wasa SK. Aktörerna har också skapat ett aktiebolag som heter SchackEvent Sverige AB.

Den som håller i trådarna för Näringslivet för integration är Schackakademiens sponsoransvarige Tony Apéria.

Även stormästaren och EM-spelaren Pontus Carlsson driver ett liknande projekt. Näringslivet möter förorten har under hösten haft premiär utomlands.

Norska näringlivshöjdare spelade schack med skolbarn på Oslos centralstation. Ett event som bevakades av bland annat Finansavisen, Norges motsvarighet till Dagens Industri.

Norska Finansavisen.

Finansavisens rubrik var emellertid en överdrift. Magnus Carlsen personligen var inte på plats.

– Nej, han var inte där, men övriga i Team Play Magnus var på plats på eventet, säger Pontus Carlsson.

Både Näringslivet för integration och Näringslivet möter förorten kommer att vara tillbaka 2020. Två event som blivit unika företeelser i schackvärlden.

Men innan 2019 är slut kommer Näringslivet möter förorten ha sitt event på Centralstationen den 13 november.

Lars OA Hedlund har också presenterat ett filmspel från eventet Nätingslivet för integration. Här är det: