Det närschacket misslyckats med i 150 år har nu blivit realitet i onlineschack på bara drygt ett år i och med onlineboomen under coronapandemin och Netflixsuccén “Queen’s gambit”: Nämligen att locka de stora sponsorerna till schackbrädet.
Och inflödet av pengar går inte enbart till den absoluta världseliten. Amerikanen Hans Niemann, rankad 102:a i världen, berättar för CNN att han tjänade upp till 90 000 kronor i månaden som schackstreamare genom prenumerationer och gåvor.
– Jag sa faktiskt nej till en riktig stor sponsor för att sitta hemma och spela schack på Twitch. Jag ville testa att spela ute i världen, säger Hans Niemann till CNN.
CNN skriver att hans månadslön är småsmulor i jämförelse med systrarna Botez som har en miljon följare på Twitch. Själv har Hans Niemann 57 000 följare, att jämföra med till exempel Sveriges schackprofil på Twitch – Anna Cramling som har 176 000 följare.
Att suget för schack ute i världen stigit kraftigt sedan våren 2020 är tittarsiffrorna från VM-matchen på amerikanska NBC Sports ett bevis för.
CNN skriver att NBC Sports hade ett sammandrag på 25 minuter efter varje VM-parti i duellen mellan Magnus Carlsen och Ian Nepomnjasjtjij. Från och med det fjärde partiet var schack-VM det mest sedda programmet på NBC Sports dag efter dag fram till avgörandet.
Magnus Carlsens pappa, Henrik, säger till CNN:
– Det finns en enorm mängd människor som har upptäckt schack och de kommer att fortsätta göra det. Streaming är en väldigt viktig del av underhållningen i schack.
Ett sånt stort tittarintresse på NBC Sports och andra plattformar väcker förstås de stora sponsorerna – och flera av dem kommer från bitcoinvärlden, vilket vi tidigare skrivit om på schack.se.
Tidskrift för schack hade i det senaste numret ett reportage om Magnus Carlsens schackimperium och pengarullningen som sker i hans bolag Play Magnus.
Och även här i Sverige kan man notera det ökande schackintresset för evenemang som VM-sändningarna som hade totalt över 30 000 startade strömmar, och dessutom fick en sponsor mitt under det brinnande VM-spelet i form av schackföretaget Millennium.
Och så finns det Svenska Schackligan som har esportpremiär i dag, onsdag, med hittills över 230 spelare registrerade – trots att det bara gått fem dagar efter releasen från Fragbite och Sveriges Schackförbund. Prispotten i premiärturneringen ligger på 25 000 kronor.
Magnus Carlsens tidigare manager Espen Agdestein ser fördelar med sponsorintresset – ända ner till nybörjarnivå bland skolbarn:
– Det klassiska schacket har släpat efter jämfört med andra sporter när det kommer till kommersialisering och tillgänglighet.
– Internet ger schack en enorm möjlighet eftersom spelet är exakt likadant på nätet, till skillnad från andra sporter. Tennis är till exempel inte samma sak när man spelar online…
– Det här är en fantastisk tid för schack, och alla föräldrar skulle vilja se sina barn spela schack. När det är den här typen av nya stora pengar det handlar om, vem skulle inte vilja att deras barn siktar på att nå schacktoppen? avslutar Espen Agdestein i intervjun med CNN.
Det är hos schackintresserade barn som schackklubbar och distrikt kan hämta många nya medlemmar. Det som satt käppar i hjulen är ironiskt nog just coronapandemin som startade schackboomen. Här ligger många föreningar i startblocken att få besöka skolor igen och starta skolschackklubbar.