Företagsjätten sponsrar Carlsens onlinetour

Publicerad 21 september, 2021 av Ingemar Falk

Magnus Carlsen och de andra schackstjärnorna har fått en storsponsor till onlineserien Champions chess tour. Foto: Chess 24

Mastercard blir ny sponsor för Magnus Carlsens onlineliga i schack, Champions chess tour. Och det är inte vilken aktör som helst som nu tar steget in i schackvärlden.

Mastercard rankas av Forbes som 38:a på listan över världens högst värderade företag med en prislapp på 150 miljarder kronor. Som jämförelse har hela Island en samlad BNP på lika mycket.

Magnus Carlsen ansluter sig nu till Mastercards sportstall som bland annat består av fotbollsikonen Lionel Messi och tennisstjärnan Naomi Osaka, fyrfaldig Grand slam-vinnare. I gruppen ingår också svenska golflegendaren Annika Sörenstam.

Forbes bedömer att samarbetet mellan Mastercard och schackvärldsmästaren kommer att ge ordentlig skjuts för schacket som E-sport. Champions chess tour har under sina nio deltävlingar haft fler onlinetittare än den publik samtliga schackstreamare hade på Twitch 2019. Det är tittarsiffror som noterats med stort intresse av Mastercard som nu alltså blir ny sponsor för touren.

Det är online som schacket växt mest, och det är på nätet schack börjar ses som en framtida E-sport. Här i Sverige har vi bland annat fått se ett nytt samarbete mellan Sveriges Schackförbund och Fragbite. Ett samarbete som blir startpunkt för en helt ny E-sportliga här i Sverige.

Forbes lista över världens mest värdefulla företag