Adlibris: Vi har ökat schackförsäljningen – med 500%

Publicerad 19 november, 2020 av Ingemar Falk

Det är rusning efter schackprylar hos nätbokhandeln Adlibris efter “The queen’s gambit”. Foto: Netflix

Bokjätten Adlibris meddelar på sajten boktugg att – och nu får du gnugga dig i ögonen – försäljningen av schackbräden ökat med 500 procent sedan Netflix-serien “The queen’s gambit” hade premiär den 23 oktober.

Slutsålt hos Adlibris.

Även försäljningen av boken Lär dig spela schack: 35 lätta och roliga övningar visar på en jätteökning. Försäljningen har gått upp med 400 procent.

Och vilka är det då som handlar mest? Jo, kvinnor.

– Främst verkar det vara kvinnor i åldrarna 36 till 55 som fått ett nyväckt schackintresse, skriver Boktugg.se.

Allt du behöver veta om Netflix-serien "The queen's gambit"