Schack i förhållande till Skolverkets läroplan

Publicerad 4 april, 2018 av Niklas Sidmar

Lars Holmstrand
Lars Holmstrand
Agnieszka Bron
Agnieszka Bron

Professorerna i pedagogik Lars Holmstrand och Agnieszka Bron har tillsammans med Jesper Hall, riksinstruktör i Sveriges Schackförbund, analyserat den svenska läroplanen LGR11 för att förstå hur schack kan passa in inom skola och fritidsverksamhet. Lars Holmstrand säger så här om analysen:
-Schack är förenligt med flera av läroplanens mål och ämnen, både för skola och fritidsverksamhet. Det är viktigt att uppmärksamma, och det är därför vi har tagit fram detta dokument. Men även om vi i vårt dokument har detaljgranskat läroplanen vill jag ändå passa på att lyfta fram det viktigaste argumentet för att använda sig av schack, och det är att barnen tränas i konsten att tänka. När de spelar schack få de ta ansvar för sitt tänkande och kan få självförtroende nog att dra egna slutsatser, och kritiskt tänkande är något som behövs allt mer.

Sammanfattningen av dokumentet lyder så här:
Schack passar väl in som pedagogisk metod enligt Skolverkets dokument Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Reviderad 2017). Först och främst stärker schackverksamhet skolans värdegrund och ligger i linje med skolans uppdrag. Schackverksamhet stärker också skolornas övergripande mål och riktlinjer för sin utbildning. Utöver detta är det inom ramen för förskoleklass, fritidsverksamhet, och inom ämnet matematik som det finns mest tydliga kopplingar till de olika verksamheternas kriterier för undervisning.
Till sist bör det påpekas att de mest positiva resultaten vid schackverksamhet, enligt både forskning och de utvärderingar som gjorts, är hur barn med psykiska funktionsvariationer stärker sina kognitiva förmågor, samt hur schack kan användas som integrationsmetod för barn med mindre kunskaper i svenska språket.

Ni hittar dokumentet här