Pontus Carlsson om sponsring i schack

Publicerad 24 maj, 2017 av Niklas Sidmar

2016 sponsrade Sverigemästarklassen av Erik Penser. På bilden Pontus Carlsson, Erik Penser och Carl Fredrik Johansson. Foto: Lars OA Hedlund
2016 sponsrade Sverigemästarklassen av Erik Penser. På bilden Pontus Carlsson, Erik Penser och Carl Fredrik Johansson. Foto: Lars OA Hedlund

I det senaste numret av TfS intervjuas Pontus Carlsson om sponsring i schack. Här utvecklar han sina tankar ytterligare:

Vill du ha en sponsor? Såhär kan du göra!

1. What´s in it for me?
I modern tid finns det inget företag som vill ge bort sina pengar. Därför måste du/ni/din klubb fundera ut vad ni kan erbjuda företaget tillbaka för deras investering. Rakt ut sagt så hur kan företaget tjäna på att sponsra er klubb, ert elitlag, era talanger, ert event eller er turnering?

Ett exempel på hur ett företag skulle kunna tjäna på att sponsra en schackturnering är att man gör ett avtal med ett hotell/hotellkedja som då sponsrar en schackturnering eller en serie schackturneringar mot att:
• Tävlingen spelas på hotellet/hotellkedjan
• Deltagarna bor på hotellet/hotellkedjan
• De får synas i inbjudan, på hemsidan/hemsidorna och i spellokalen
Hotellet/hotellkedjan kan då räkna hem sponsringen i betalande hotellgäster och restaurang gäster samt göra en bra vinst på det, varför det givetvis är intressant för dem att sponsra!

2. Hitta företag som profilerar sig mot intelligens eller det ni gör
OK! Nu har du en hotellsponsor till din turnering, men vill ha en vanlig sponsor. Då handlar det om att leta upp företag som skulle kunna tjäna på att synas tillsammans med schack och kan vara intresserade av spelarna som är med i din turnering, det vill säga kunna få in dem som kunder.

Branscher som är väldigt bra när det gäller det här är fondförvaltning och kapitalplacering.
Nordeas Strategafonder skulle till exempel kunna tjäna pengar på att sponsra en turnering och få in kunder bland turneringsdeltagarna eller schackintresserade som följer turneringen. Eller de skulle kunna sponsra Sveriges Schackförbund och då kunna få in kunder bland Sveriges Schackförbunds medlemmar och samtliga schackintresserade i landet.

Det som dock kan vara allra bäst för en bank, fondförvaltare eller kapitalplaceringsfirma med en strategafond eller motsvarande att sponsra är att sponsra den svenske mästaren som ju just nu är Erik Blomkvist, Sverigeettan Nils Grandelius eller de svenska landslagen i schack. Då kan de stärka strategifondens legitimitet genom att visa för allmänheten och befintliga samt potentiella kunder som ju oftast kopplar ihop schack med intelligens och god strategi, att Sveriges bästa schackspelare, investerar/stödjer/rekommenderar fonden. En slogan kan vara: – Gör som Sverigeettan i schack Nils Grandelius och investera i Nordeas Strategafond, det smartaste draget för Nils och dig!
Det är säljande och kan locka nya kunder.

Ett företag kan även ha en annan profil mot samhällsansvar (Corporate Social Responsibility) eller mot mångfald vilket kan vara passande för det ni gör eller det er turnering/klubb står för. Företaget Entercard har till exempel en profil mot mångfald varför de passar utmärkt för att sponsra Näringslivet Möter Förorten då det perfekt uppfyller deras profil.

3. Skapa mervärde för sponsorn
Det kan hända att ni kommer fram till att ett företag inte får tillräckligt mycket tillbaka för att sponsra er klubb eller er turnering. Vad kan man göra då? Jo, se till att skapa ett mervärde för dem. Erbjud dem ett paket med att sponsra turneringen, klubben samt att ni kör en kickoff/teambuilding för deras personal en halv dag där ni lär dem spela schack, hur man kan använda schacktänk i näringslivet (Planläggning, att tänka på/räkna ut konsekvenserna av ett drag, schackregler som att ett hot är starkare än dess utförande kan vara väldigt användbart i näringslivet med!).

4. Några tips
1.För klubbar, lag och turneringar så kan jag rekommendera att ha ett sponsorbräde.
Det innebär att man säljer ut varje ruta i ett bräde för en liten summa mellan 1.000 och 5.000kr.
För den insatsen får företaget/privatpersonen synas på brädet, hemsidan, i klubblokalen och man kan även ha en schackmiddag med trivsel och föreläsning av klubbens starkaste spelare för de som sponsrar så att de känner att de får ordentligt tillbaka. Många bäckar små blir en stor å och den här metoden har till exempel används framgångsrikt i många år i Limhamns SK.
2.Subskriberad middag
Det innebär att man anordnar en middag hos en medlem i klubben eller på en restaurang där kuvert säljs ut för mer än vad middagen kostar och överskottet sedan går till klubben. Ett mycket trevligt sätt att tjäna in en slant till klubben. Den metoden har till exempel körts framgångsrikt i flera år i Eksjö SK.
3.Höj medlemsavgifter och ta skäligt betalt för det ni levererar.
-Schack måste få kosta! sa en gång en klok man och givetvis är det så.
Ligg därför inte kvar på samma låga medlemsavgift som ni har gjort sedan 1980 och var stolta över det. Nej det är bara förlorade pengar till klubbkassan/turneringsbudgeten. Har ni t.ex. 250 spelare i er turnering och höjer startavgiften med 100 kronor är det 25000kr mer till klubbkassan/turneringsbudgeten och så länge produkten är bra och spelarna känner att de får tillräckligt tillbaka för sin investering kommer de att komma tillbaka och spela.
Ifall du är en individuell spelare så gäller det att förstå att idrottssponsring för ett företag är ett billigare sätt att köpa sig reklam. Istället för att köpa dyra reklamplatser i tidningar/TV kan man för en billigare penning sponsra en idrottare som syns i samma media ändå! Och den idrottaren kan ju självklart vara en känd schackspelare som Pia Cramling i en reklamfilm för Samsung, Nils Grandelius som figurerar i Sportbladet och annan riksmedia eller Emanuel Berg skulle kunna sponsras av klädesmärket Emanuel Berg!

5. Var optimist och Nej gör inte ont!
Våga kontakta och fråga företagen, för det värsta som kan hända är att de avböjer ditt/ert erbjudande.
Va även optimistisk och tro på ert upplägg och koncept för det finns ingen chans att företaget kommer att acceptera ert erbjudande om ni inte tror på det själva och inger förtroende.

6. Leverera kvalitet och sätt fart!
Gör inget halvdant jobb utan se till att ni levererar kvalitet, och om ni levererar mer än vad ni har lovat kommer företaget/sponsorn att vara nöjda och ofta välvilligt inställda till att fortsätta/förnya sponsringen.
Var också professionell i marknadsföringen och när ni tar upp idén med företaget. De är inte imponerade av en handskriven lapp med fjolårets resultatlista fylld av kaffefläckar, nej de vill ha ett seriöst sponsringsprospekt med bilder så att de visuellt kan få sig en bild av vad det handlar om samt hur den färdiga produkten kan komma att se ut. Ha därför proffsiga och bra bilder så att det syns att ni är seriösa. Tänk också på att tillgodose sponsorns önskemål framför era egna då ett företag inte vill sponsra utan att få sin vilja igenom och sina önskemål uppfyllda.

Sist men inte minst tveka inte utan kör igång och sätt fart!