Hårt arbete bakom Anna Cramlings succé som schackinfluencer

Publicerad 1 mars, 2024 av Ingemar Falk

Anna Cramling jobbar hårt för framgångarna som schackinfluencer. Foto: Lars OA Hedlund

I årets första nummer av Tidskrift för Schack fick reportern Robert Okpu en intervju med schackspelaren och framgångsrika influencern Anna Cramling.

Här är valda delar ur texten. Du kan läsa hela reportaget i Tidskrift för Schack-numret.

Av Robert Okpu:

Anna Cramling har förvisso inte samma schackliga ambitionsnivå som föräldrarna Juan och Pia.
Men framför kameran och på internet är det hon som dominerar.

Med sin naturliga charm, smittande entusiasm och oerhörda driv, så har Anna på några år blivit en av världens främsta schackinfluencers – och en drivkraft för att popularisera schacket.

Vid Rilton Cup blev det succé med över en miljon visningar.

Anna Cramling har tack vare en hård och medveten satsning blivit en alldeles förträfflig schackambassadör.

Online, alltså.

Och dessutom skaffat sig ett yrke på kuppen.

Anna Cramling och Pia Cramling avslutade Twitchsändningarna från RIlton Cup med efteranalyser. Foto: Anna Cramlings Twitchkanal

Anna livestreamar via plattformen Twitch. Och gör även snyggt redigerade och paketerade klipp, ofta kring 10-25 minuter, till den världsomspännande videosajten på internet, Youtube.

För att sätta det hela i lite perspektiv: Anna hade i januari månad över 830 000 (!) prenu­meranter på Youtube, en siffra som dessutom stadigt växer.

Och på Twitch, där flera duktiga stormästare och schackprofiler streamar content (innehåll), är det bara världsstjärnan Hikaru Nakamura som den senaste tiden haft fler visningar än Anna.

Anna Cramling försörjer sig i dag på heltid som ”chess content creator” och är en av bara ett fåtal schackspelare i Sverige som uppriktigt kan säga att schack är en heltidsförsörjning.

Pia Cramling, Juan Bellón och Anna Cramling när Pia hyllades för sitt individuella OS-guld 2022. Foto: Lars OA Hedlund

För den som inte riktigt har koll på WFM Anna Cramling Bellon som schackspelare så har hon en Elo-rating som ligger kring 2100-strecket.

Ändå har hon många fler följare på nätet än betydligt starkare spelare.

Detta blev väldigt tydligt exempelvis under årets Rilton Elo-turnering i Stockholm. Annas partier livestreamades (direktsändes på nätet) och kommenterades av hennes mamma, Pia Cramling, som liksom Annas far Juan Bellon är stormästare.

De tittare som följde analyserna från Riltons huvud­­turnering var nästan garanterat klart starkare schackspelare i snitt än genomsnittet av Anna Cramlings tittare.

Men detta är också, förklarar Anna, nyckeln till den stora volymen på hennes tittarsiffror.

Anna Cramling under ett av sina Rilton Elo-partier. Foto: Lars OA Hedlund

– Den typiska ”Anna Cramling-tittaren” är en kille mellan 18 år och 24 år. Och om jag får gissa utan elorating. Eller med 800 i elo eller lägre i nätrating. Det är en målgrupp som tycker att schack verkar kul men som kanske inte själva spelar schack, eller bara lite. Jag har även vissa tittare som inte, normalt, kollar på schack alls. Men som tycker att det är kul att se mig tycka om något så mycket och följa den resan. Så det finns mycket mer än bara schacket i mina videos, betonar Anna.

Anna Cramling delade tredjeplatsen i årets Rilton Elo-turnering med 7 poäng av 9, en placering som hon var nöjd med – Anna var seedad sjua i tävlingen. Ett feldrag i ett knepigt tornslutspel i den näst sista ronden mot slutsegraren Jeroen van Onzen från Nederländerna såg drömmarna om en eventuell turneringsseger gå upp i rök.

Men på nätet blev Annas turnering en dunder­succé.

Hennes ”USP”, unique selling point, denna gång var att hennes partier kommenterades av hennes mor, GM Pia Cramling. Annas livestream blev således både en instruktiv live tutorial för klubbspelare – och underhållande reality TV för nykomlingar.

Och som vanligt så gick Annas oerhörda entusiasm och passion rakt igenom rutan – eller skärmen, om man så vill.

Anna förklarar vad det är som lockar tittare utanför de vanliga schackkretsarna att titta på schackstreaming:

– Rilton-storyn, till exempel, var följande: ”En tjej, liksom. Hon är bra på schack… hon är inte bäst, men hon är rätt bra på schack. Hon spelar varje dag och hennes mamma, som är stormästare i schack, sitter och kommenterar sin dotters partier”.

Anna förklarar att det gäller att fånga tittaren, att göra tittaren till en del av en hejarklack.

Anna Cramling mötte sina unga fans under Tjejträffen i Stockholm i januari. Foto: Lars OA Hedlund

Är ”content creation” på internet ett heltidsjobb?
–Ja. Helt och hållet. Speciellt under en tur­nering som Rilton, svarar Anna Cramling och fortsätter:

– Då har jag en livestream, som för­visso kanske bara varar i fyra-fem timmar, för det är så långt mitt parti är. Men det tar ett par timmar att förbereda streamen. Och sedan, när partiet är färdigt, så ska jag spela in en video på Youtube. Och då måste jag innan dess sätta mig ner och bestämma hur Youtube-videon ska se ut… och så vidare. På årets Rilton-turnering har jag nog jobbat tio-tolv timmar om dagen. Så det är mer än ett heltidsjobb, nästan.

Är det detta som du kommer att sysselsätta dig med under hela 2024?
– Ja! och förhoppningsvis hela 2025 och 2026 och 2027.

Anna Cramling och Stockholms Schackförbunds ordförande Kalle Dingertz under prisutdelningen. Foto: Lars OA Hedlund
Läs mer: Anna Cramling besökte Tjejträffen