Tekniska riktlinjer för annonsbilder

För att annonserna ska se snygga ut på schack.se behöver de följa vissa riktlinjer. Dessutom är de viktigt att rätt filformat används, och att upplösningen inte är för stor då det har stor betydelse för prestandan på sidan.

Det bästa filformatet nuförtiden är WebP, ett modernt bildformat för webben. Det stöds av alla moderna webbläsare. Klassiska filformat som jpg (för foton) och png (för ikoner/logos) funkar förstås, men filstorleken blir större.

De bilder som avses för respektive format nedan är inramade i rött. Måtten på bildstorlekarna anges i pixlar. Notera dock att moderna skärmar med högre pixeldensitet (t ex Retina) faktiskt ändå gynnas av bilder med högre upplösning.

Annonsbilder

De flesta annonser listas i högerkanten på sitens sidor. Det går att ha separata annonser på Schack i skolan och Schackfyran. På mobilen hamnar dessa annonser efter huvudinnehållet.

Bildstorleken är 294 px (höjden kan variera). Om bildformatet WebP används är det okej att gå upp till 588 px. Storleken på filen bör vara högst 40-50 kb.

Teasers

Teasers för tävlingar finns lite överallt på hemsidan – både i “rutnätet” på startsidan, huvudsidorna för respektive avdelning samt i högerkanten. Dessa måste vara i 4:3 aspect ratio. Bildstorleken kommer automatiskt av WordPress att skalas ner till 298×225 px.

Stor banner

Skrymmande annons som syns högst upp på varje sida. Bör endast användas vid speciella evenemang.

1280 px bred på desktop; valfri höjd, men förslagsvis ca 200-250 px. På mobilen 375×375 px.