Orden ovan i rubriken är ur Karin Boyes dikt ”I rörelse”. En dikt som klev in i sportens värld när förbundskaptenen Tommy Svensson använde den som inspirationsläsning före matcherna när svenska fotbollslandslaget tog VM-brons 1994.
Dikten passar väl in i det stora VM-äventyr som Ding Liren och D Gukesh varit med om. En lång och tuff kamp går till slut mot ett avgörande. I dag, torsdag, klockan 10.00 spelas det 14:e VM-partiet. Det sista i en match som varit så oerhört jämn och står 6,5–6,5.
Nu kan allt avgöras om någon av dem vinner. Eller så blir det remi och kampen fortsätter med särspel på fredagen. Ding Liren har vit i detta sista långparti i VM-matchen – på papperet är det en liten fördel i schack. Men hur är det med nerverna och orken?
I det 13:e partiet på onsdagen fick Ding Liren slita hårt för att rädda remin mot en starkt spelande D Gukesh. Indiern spelade perfekt och det var bara ett litet fingerfel som gjorde att han inte fick en nästintill avgörande fördel.
Om han gjort tornbytet på e8 i stället för 31.Se4 direkt är det svårt att se hur DIng Liren skulle ha klarat av pressen. Nu blev Ding Lirens räddning 31…Tf8. Ett mäktigt försvarsdrag när det såg som mörkast ut.
Med remin står det 6,5–6,5 i matchen inför torsdagens avslutande VM-parti. Slutar även det med remi väntar särspel på fredagen med dessa regler:
- DEL 1
En match bestående av fyra snabbschackpartier med 15 minuter plus 10-sekunders tillägg per drag för spelarna. Den spelare som först når 2½ poäng blir världsmästare. - DEL 2
Om ställningen är lika, 2–2, efter första delen blir det ytterligare två snabbschackspartier – men med kortare betänketid: 10 minuter + 5 sekunders tillägg per drag. Den spelare som når 1½ poäng blir världsmästare. - DEL 3
Om ställningen fortfarande är lika efter snabbschackets andra del blir det två blixtpartier, där varje spelare har 3 minuter plus 2 sekunders tillägg per drag. Den spelare som når 1½ poäng blir världsmästare. - DEL 4
Om matchen fortfarande är avgjord i detta läge spelas ett enskilt blixtparti med en tidskontroll på 3 minuter per spelare och 2 sekunders tillägg per drag, och vinnaren blir mästare. Lottning avgör vilken spelare som spelar med de vita pjäserna. Om detta första blixtparti slutar remi, spelas ytterligare ett blixtparti med omvända färger och samma tidskontroll, och vinnaren blir mästare. Denna process upprepas tills en spelare vinner ett parti.