okt 082019
 

Nils Grandelius och Pia Cramling är Sveriges hopp i FIDE Grand Prix. I reportaget berättar Nils Grandelius hur han förbereder sig fysiskt både före och under turneringen. Foto: Lars OA Hedlund

[LIVE] Torsdag, kl 16.00: Rond 1 med Grandelius vs Narayanan och Demtjenko vs. Cramling.

FIDE Grand Swiss – schackhistoriens starkaste öppna turnering startar på torsdag. Det blir bokstavligen ett maratonlopp som väntar de svenska hoppen Nils Grandelius och Pia Cramling under elva ronder.

I en intervju med ESPN berättar stressforskaren Robert Sapolsky på Stanford University, vad som väntar spelarna i storturneringen:

– De kommer att förbränna upp till 6 000 kalorier – per dag. Under ett parti har stormästare ett så pass förhöjt blodtryck att det ligger i nivå med elitlöpare i maraton.

Många aktörer, som Riksidrottsförbundet (RF), har svårt att se schack som en fysisk sport – inga svettdroppar syns ju på spelarna.

Men inne i kroppen pågår massiva processer för att hålla skärpan och nerverna under kontroll i ett parti, menar stressforskaren Robert Sapolsky.

Förra hösten mätte företaget Polar stormästaren Michail Antipovs hjärtslag under ett parti. Under två timmar hade han förbrukat 560 kalorier. Det motsvarar vad tennisstjärnan Roger Federer förbränner under en timmes spel på tennisbanan.

Michail Antipov (t h) förbrände 560 kalorier på två timmar när han satt och spelade schack. Det motsvarar en timmes tenninspelande för världsstjärnan i sporten: Roger Federer. Foto: Wikimedia & Lars OA Hedlund

Hur kunde Michail Antipov förbränna så många kalorier? Han sitter ju bara ner och flyttar pjäser?

Här menar Robert Sapolsky att stressresponsen baserad på ökad andningsfrekvens, höjt blodtryck och muskelsammandragningar före, under och efter stora turneringar – sätter i gång processer i kroppen som gör att kalorier förbränns från drag ett.

– Jag skulle vilja påstå att stressresponsen hos en stormästare är i nivå med vad en elitidrottare känner, säger Robert Sapolsky. Allt som allt påverkar detta spelarnas vikt – vi pratat här om en viktnedgång på 5-6 kilo under en 10-dagarsturnering.

Att se schackspelande som en bantningskur kan låta lustigt, men tittar man i backspegeln finns exempel på drastiska viktras hos den yppersta schackeliten. Under den över fem månader långa VM-matchen mot Garri Kasparov 1984 tappade Anatolij Karpov tio kilo.

– Han såg mer död än levande ut, minns stormästaren Maurice Ashley i intervjun i ESPN.

I ESPN-reportaget intervjuas förre VM-utmanaren Fabiano Caruana som erkänner att han har problem med viktnedgång under schackturneringar.

Fabiano Caruanas normalvikt är 61 kilo.

– Ibland har jag vägt mig efter en turnering, och sett att vågen visat endast 54 kilo. Då blir jag lite skrämd.

Bild på Fabioano Caruana under löpträning i reportaget i ESPN om de tuffa fysiska påfrestningarna för stormästare under en schackträning. Foto: ESPN.com

Det är inte bara stressen som orsakar viktrasen under turneringar som FIDE Grand Swiss. Många stormästare glömmer helt enkelt att äta, menar Ewan C McNay, biträdande professor i psykologi på Albany-universitetet, i ESPN-reportaget.

– De har varken tid eller aptit att äta. Den enkla förklaringen är att när spelarna tänker på schack, då tänker de inte på mat.

För att klara påfrestningarna med stress och viktnedgång har schackets världsstjärnor lagt om både träning och kost.

Ett exempel är världsmästaren Magnus Carlsen som efter en downperiod för några år sedan besökte norska olympiatoppens experter för att få hjälp. Svaret blev: ”Du måste sluta med apelsinjuice under partierna. När du dricker sötad juice producerar bukspottkörteln insulin med resultat att du efter en stund känner dig tröttare.”

Magnus Carlsen slutade med apelsinjuice samma dag, och dricker nu endast vatten under partierna.

Tiden när 1960- och 1970-talets stormästare tog en eller flera drinkar i baren mellan ronderna är numera historia.

Sverigeettan Nils Grandelius berättar för schack.se hur hans rutiner ser ut före och under starka turneringar som kommande FIDE Grand Swiss:

– Jag motionerar naturligtvis ganska ofta, i snitt blir det nog 4-5 gånger i veckan. Helst bollsport, men lika ofta blir det löpning eller annan tråkigare träning.

Nils Grandelius säger vidare att han behåller den fysiska träningen under själva turneringarna.

– Oftast blir det ett pass dagligen som då är lite kortare, kanske en halvtimme i snitt. Det hjälper dels för att slappna av, tänka på annat än schack, och förbättrar mat- och sovvanor.

Hur är din sömn under turneringarna?
– Sover gör jag alltid mycket, men på en turnering så ökar det nog med en hel timme per natt. Det är så krävande att spela schack, så kroppen behöver helt enkelt extra mycket återhämtning.

Vad är ditt råd till dagens unga svenska talanger gällande fysisk träning och kost?
– Mitt generella råd till alla ungdomar är att göra det man tycker är kul i första hand, och om man ogillar all fysisk träning så får man försöka hitta på olika metoder för att göra det mer uthärdligt.
– Man ska dock aldrig glömma att för att bli en bra schackspelare är det alltid i första hand schack man ska träna!