Så blir schack.se ännu bättre – nya funktioner och mer arbete med medlemssystemet

Publicerad 15 augusti, 2020 av Ingemar Falk

Nya och gamla schack.se

Sedan lanseringen den 8 mars har nya schack.se varit ivrigt debatterad. De ämnen som kommit upp som förslag till förbättringar under dessa diskussioner har följts och uppskattats av Erik Malmstig på Kommunikations- och säljkommittén (KoSK) och Jimmy Mårdell som arbetat fram den nya sajten efter KoSK:s riktlinjer.

Både Erik Malmstig och Jimmy Mårdell är beredda att ta emot mer feedback när du som läsare bjuds in till en chatt här på schack.se onsdagen den 9 september klockan 19.00.

Låt oss först ta allt från början – om varför Sveriges Schackförbund såg det nödvändigt att uppdatera webbsidan, och sedan arbetet fram till lanseringen.

Sveriges Schackförbund via Kommunikations- och säljkommittén (KoSK) startade projektet med nya schack.se i slutet av 2018.

Erik Malmstig på KoSK berättar:

– Hösten 2018 gjordes workshops med nyckelpersoner representerande olika målgrupper under ledning av Ninetech, där brister med dåvarande sajt togs upp, vilka målgrupper som fanns och hur de bättre kunde nås med en ny sajt som riktade sig till fler än de redan insatta. Detta arbete ledde fram till att Ninetechs formgivare gjorde en ny design av webbplatsen. Sedan fick Jimmy Mårdell uppdrag av KoSK att arbeta fram den nya sajten med utgångspunkt från den nya designen.

Gälla svenskt schack i stort

– Grunden för nya schack.se var att omvandla sajten från att vara enbart för SSF-medlemmar till att i stället gälla svenskt schack i stort, fortsätter Erik Malmstig och tillägger:

– Den gamla sajten hade ingen målgruppsdefiniering alls. De målgrupper som identifierades i arbetet med nya sajten var bland annat tävlingsspelare, nybörjare, schackföräldrar och en intresserad allmänhet. I vårt arbete med nya schack.se fann vi att nybörjare, schackföräldrar, ledare från skolschacket och en intresserad allmänhet var eftersatta målgrupper. Vi behövde helt enkelt bredda oss.

– Ett viktigt mål med nya schack.se var att underlätta för fler att upptäcka schacket, så att förbundet växer och fler upptäcker hur kul schack är. Och samtidigt även kunna ge mer schackgodsaker till tävlingsspelare, fortsätter Erik Malmstig.

90 procent av medlemmarna i Sveriges Schackförbund är barn och ungdomar upp till 26 år – och då skulle sajten utöver många andra läsargrupper också kunna tilltala föräldrar till schackspelande barn. Att på schack.se hitta träningsmöjligheter för sitt barn, och kanske själv vilja lära sig spelet mer.

– Som förbundet syntes på Internet tidigare så blev det spretigt när skolschacket hade sina egna plattformar och webbplatser. Vi ville samla allt under ett paraply med nya schack.se.

“Satsat på träningsmöjligheter”

Erik Malmstig betonar att klubbspelare inte alls ska känna sig “bortglömda”.

– Tvärtom skulle jag vilja säga. Vi har verkligen satsat på att ge träningsmöjligheter för den mer avancerade schackspelaren. Martin Lokanders har fortsatt med sina analyser på Martins Mästardrag, och dessutom har vi videoserien med Sveriges bästa schackspelare: “Nils Grandelius analyserar”.

Just att träna, spela och utvecklas i schack har varit en morot för många som besökt schack.se.

– Ja, träning är något vi velat tillföra, och även kommer att utveckla. Den mest besökta sidan på schack.se har varit ”spela”, där man helt enkelt möter en ganska enkelt utformad schackdator. Träningskonceptet är ännu i sin linda, men här vill vi gärna ha in fler önskemål från schacksverige om vad ni önskar.

TV och nyheter har numera sin egen sida. Erik Malmstig förklarar:

– Den sidan är lika mycket en bra samlingssida för de senaste nyheterna samtidigt som det underlättas organisatoriskt för förbundet. Det har handlat om att tydliggöra att det redaktionella får en tydligare inramning så att den som är redaktör ansvarar för nyhetsdelen.

Andelen besökare på schack.se sett i olika ålderskategorier. Den blå stapeln är siffror för under perioden 1 januari–4 augusti 2020, den orange visar motsvarande siffra för samma tidsperiod 2019. Som synes har procentandelen av alla besökare ökat hos de yngre i åldrarna 18–24 år och 25–34 år – samt hos de äldre besökarna 55–64 år och 65+. Google Analytics som förser med statistik mäter inte trafiken hos barn yngre än 18 år. Källa Google Analytics.

Alla var på det klara med att sajten behövde moderniseras och bli mobilanpassad. Dels för att mobilen är ett allt mer vanligt verktyg att surfa på nätet, dels för att man på så sätt skulle fånga fler unga läsare.

Fyra av tio läsare är kvinnor

Men närmare 40 procent av besökarna lockar Schack.se en långt större andel kvinnor än vad man kan se i schacktävlingar.

Erik Malmstig säger att statistiken blivit en ögonöppnare.

– Vi skapar nu material och lyfter damschacket så att schack.se blir ännu mer relevant för fyra av tio besökare.

Bild från årets flick-SM och statistiken över kvinnliga besökare på schack.se hittills i år. Andelen är 36,8 %. Foto: Lars OA Hedlund. Källa: Google Analytics

Erik Malmstig nämner bland annat att livesändningen av senaste flick-SM hade fler tittare än en elittävling utomlands.

– Och nu har vi också en damschackredaktör i form av Susanna Berg Laachiri som skriver nyheter på schack.se, säger Erik Malmstig.

Jimmy Mårdell och Erik Malmstig. Foto: Lars OA Hedlund

Sveriges Schackförbund har 40 000 medlemmar, varav knappt 4 000 är över 26 år. Och med tanke på att schack.se hittills i år under perioden 1 januari–4 augusti haft 123 000 unika besökare, enligt Google Analytics, så talar siffrorna för att sajten har väldigt många besökare som inte spelar klubbschack.

Under samma tidsperiod förra året (1 januari–4 augusti 2019) hade schack.se 14 % fler besökare. En stor förklaring till det är att det i fjol spelades schack som vanligt till skillnad mot i år på grund av coronapandemin. Sett till sidvisningar från dessa besökare har nedgången varit drygt 10 % under denna tidsperiod: från 1,9 miljoner sidvisningar i fjol till 1,7 miljoner sidvisningar i år.

Det är ett tapp. Men det är inte jättestort trots att schackverksamheten ute bland klubbar och förbund i princip legat nere i fem av årets åtta månader på grund av coronaviruset.

Den här grafen visar tydliga uppgångar av besökare under allsvenska sluthelgen, Schackfyrans riksfinal och SM-veckan i fjol (orange linje), jämfört med i år då alla dessa tre evenemang ställdes in.

Orange linje är 1 januari–4 augusti 2019. Blå linje är samma tidsperiod i år. Under 2019 var det toppar i slutet av mars när allsvenska slutsammandraget spelades, Schackfyrans riksfinal den 25 maj och i juli när SM-veckan avgjordes. Alla tre tävlingarna ställdes in under våren och sommaren i år, vilket också syns tydligt i nedgången av besökare jämfört med vanligt. Källa: Google Analytics

Nya webbsajten för schack.se lanserades den 8 mars. Under de fem månaderna har den uppdaterats och utvecklats med nya funktioner som videoserien “Nils Grandelius analyserar”, livefunktionen för alla streamare, nya digitala TfS-arkivet och den förbättrade sökfunktionen.

Klicka på nyhetsarkiv och du får upp sidan som syns till höger. Alla nyheter i tidsordning med en liten teaser om du vill. Lite grann som upplägget var på gamla schack.se

En nyhet är att ett nyhetsarkiv tagits fram. Här kan du scrolla dig fram genom alla nyheter i tidsordning – från nya till gamla inlägg – precis som du gjorde på gamla schack.se. Länken till nyhetsarkivet finns längst ner på nyhetssidan och även på alla avdelningar. Du hittar dessutom länken i vänsterspalten när du läser sajten på din dator.

Gillar du bäst att uppleva schack.se via nyhetsarkivet med lite mer ”bloggkänsla” så finns länken här. Lika enkelt blir det att skriva adressen direkt: nyheter.schack.se.

Som synes finns flera möjligheter att anpassa din upplevelse av schack.se som passar dig bäst.

Jimmy Mårdell om sitt arbete

Jimmy Mårdell som arbetat med nya schack.se är sedan tio år utvecklare på musikjätten Spotify som omsätter 19 miljarder kronor.

– Min bakgrund är som programmerare, även om mitt dagliga arbete i dag mer handlar om att leda team, driva interna projekt och jobba med stora mängder data. Webbutveckling har jag egentligen aldrig jobbat med professionellt, utan något jag ägnat mig åt vid sidan om, säger Jimmy Mårdell.

Majoriteten av arbetet inför lanseringen av schack.se gjordes på kvällar och helger under januari och februari.

Han beskriver det ständiga utvecklingsarbetet med schack.se som fortsatt efter lanseringen i början av mars:

– En webbplats som schack.se är ett ständigt pågående projekt, och ligger inte fast i sin form efter en lansering. Vi hittar egna förbättringar och tar också gärna emot tips och önskemål – och där har mycket kommit fram via diskussioner på Facebookgruppen Svenskt schack, säger Jimmy Mårdell.

Det senaste ämnet som kommit upp är medlemssystemet som är ett verktyg för klubbar, förbund – och tävlingsarrangörer.

– Ja, eller jag skulle nästan säga att det är ett turneringssystem med otrolig service för arrangörer som lottar tävlingar och för besökare som vill få så mycket statistik som möjligt. I medlemssystemet som byggts av Peter Halvarsson kan man verkligen hitta allt!

Integreringen blev eftersatt

Jimmy Mårdell kan hålla med om att arbetet med att förena medlemssystemet med nya mobilanpassade schack.se blivit eftersatt. Dels är det ett komplext arbete, dels beror det på att nya sajten lanserades precis samma vecka som all schackverksamhet lades ner på grund av coronapandemin. Det har helt enkelt bara spelats en handfull turneringar sedan den 8 mars. Annat utvecklingsarbete kom då före.

– I gamla schack.se så var medlemssystemet integrerat med den övriga sidan på ett sätt som gjorde det svårt för besökarna att förstå att det rörde sig om två helt olika system. Efter nylanseringen så blev integrationen sämre, vilket många noterat och rätteligen klagat på. Hela situationen med COVID-19 gjorde dessutom att vidareutveckling av denna del stannade av lite, eftersom inga nya turneringar spelades, säger Jimmy Mårdell.

Med höstsäsongen och eventuellt allsvenskt spel som väntar har medlemssystemet åter blivit en aktuell funktion på schack.se.

– Medlemssystemet innehåller otroligt mycket information. Jag har varit inne på andra sportsajter med mycket statistik som friidrott.se och sett hur de sajterna löser det, säger Jimmy Mårdell och fortsätter:

– Medlemssystemet är så pass omfångsrikt att man skulle kunna skapa en renodlad webbsida för den. Likt det friidrottsförbundet gjort med all sin statistik.

Utvecklas fortlöpande

Jimmy Mårdell arbetar nu tålmodigt med att beta av del för del i medlemssystemet och anpassa formatet med start för tabeller och matchresultat som är den mest populära funktionen bland besökare.

– En del saker har här förbättrats de senaste dagarna, men planen är också att inom kort ge medlemssystemet en egen startsida så man kan “gå in den vägen”. Tänk chess-results.com (fast utan reklamen). Hit går du för att grotta ner dig i all härlig statistik om lag, spelare och turneringar. I dag är detta inte möjligt då det inte finns någon startsida för medlemssystemet; den har varit helt beroende av integrationen med schack.se, säger Jimmy Mårdell.

Det här finns på listan

Så vad kan alla besökare förvänta sig för utveckling av schack.se den närmaste tiden. Utvecklaren Jimmy Mårdell har gjort en lista:

  • Mer detaljer från allsvenskan och större turneringar kommer finnas direkt på hemsidan. Just nu visas enbart den mest grundläggande informationen och man får klicka på en länk från tabellen/turneringen som tar dig till medlemssystemet med resterande info (det som på den gamla hemsidan var “embeddat” med en iframe). I de allra flesta fall ska det inte behövas.
  • Bättre “live-bevakning” av resultat från allsvenskan och turneringar. Man ska till exempel inte behöva ladda om sidan varje minut för att se om något uppdaterats.
  • “Dagens livesändningar” har förbättringspotential. Kanske separata sidor beroende på om man är på mobil eller på desktop.
  • Göra en tydligare kalender. Det är inte helt enkelt eftersom det finns många evenemang (inte bara tävlingar) över hela Sverige och det är lätt att drunkna i långa listor. Är kalenderns främsta syfte att visa lokala tävlingar i din närhet, större svenska tävlingar du funderar på att delta i, online-tävlingar eller större internationella tävlingar som du vill följa i en TV-sändning? Kanske att kalendern ska personaliseras.
  • Fundera på hur vi bättre kan lyfta fram andra svenska schacksidor. I dag har vi bara några länkar ute i högerkanten.
  • Lägga till viktiga dokument (mötesprotokoll, verksamhetsberättelser etc) i sök-indexet
  • Möjlighet till Swish-betalning i butiken
  • Förbättra https://bildbanken.schack.se/ – den är i dag långsam och svårnavigerad.

Och den 9 september får du alltså chansen att komma med förslag och ge feedback när schack.se bjuder in till en chatt.