sep 062019
 

Jesper Hall anordnar en kursintensiv vecka i slutet av oktober. Foto: Europechess.org

MER INFO: [Läs mer om kurserna här]
ANMÄLAN TILL KURSERNA:
[Tränarkurs, skolschack med certifiering i Uppsala den 26–27 oktober]
[Schack & mattekurs med certifiering i Stockholm den 28 oktober]
[Schack för barn mellan 5–8 år, baserat på Psychomotricity med certifiering i Järfälla 29–30 oktober]

Oktober blir en het månad för schackkurser för dig som undervisar i schack, antingen i klubb eller i skolan. Då anordnar Sveriges schackförbunds riksinstruktör Jesper Hall utbildningar i Uppsala, Stockholm och Järfälla. Kurserna är riktade till dig som är lärare och vill få kunskap i hur man arbetar med schack som ett pedagogiskt verktyg, och till dig som är schackinstruktör och vill få dig till dels de absolut senaste pedagogiska metoderna för hur man lär ut schack.

Utbildningen är ett samarbete mellan Sveriges schackförbund och Europeiska schackunionen. Schack.se har prata närmare med Jesper Hall om det samarbetet, och vad du som blivande ledare får ut av höstens kurser som även ger en certifiering. En kursverksamhet som imponerande så pass mycket på världsschackförbundet FIDE, att förbundet lade sina egna schack i skolan-kurser på is, och nu arbetar för att förbättra dem.

Hur länge har du samarbetat med Europeiska schackunionen (ECU)?
– Jag blev vald till ordförande för ECU Education 2014 och blev förra året omvald för fyra år till.

Om man tänker på det breda planet, hur mycket engagemang finns det för skolschacket inom ECU?
Jesper Hall svarar:

– ECU Education är den mest prioriterade kommissionen inom ECU. Jag känner starkt stöd från styrelsen. Orsaken är enkel. Schack som pedagogiskt verktyg är den snabbast växande verksamheten i alla federationer i Europa. Enligt den undersökning vi gjort i min kommission har varje vecka 7 miljoner barn schack i Europas skolor. Jämför det med att det finns 250 000 elo-registrerade spelare i Europa, och man förstår att intresset för skolschack är på frammarsch.

Vad är ECU:s styrka ser du, jämfört med FIDE och deras kursverksamhet?
– I ECU Education insåg vi snart att det finns en uppsjö bra instruktionsmaterial för nybörjare runt om i Europa, men det alla kämpar med är pedagogiken och frågan hur man använder materialen och lär ut schack. I min kommission har vi handplockat de främsta pedagogerna från Europas länder och format ett kursutbud i linje med den senaste forskning för hur man lär ut på bästa sätt. När FIDE såg våra kurser, bestämde de sig för att ta ett omtag när det gäller sina schack i skolan-kurser. De har ännu inte presenterat sitt nya upplägg.

På vilket sätt skiljer sig ECU-certifierade kurserna jämfört med andra kurser?
– Vi har haft ett vetenskapligt förhållningssätt när kurserna formats, det tog oss tre år av intensivt arbete, och de är validerade av vårt Advisory Board, samtidigt som de är ”hands-on” och ger praktiska verktyg som verkligen fungerar i klassrummet. Jämfört med de kurser SSF normalt sett erbjuder ger de en fördjupad kunskap på en högre nivå.

Vad innebär att bli certifierad som schackledare?
– Över hela Europa har man fått upp ögonen för våra kurser, och fler och fler går dem. Tanken är att vi ska sätta den högsta standarden. Eftersom så många länder nu använder sig av kurserna betyder det att den som gått våra kurser får ett certifikat som är respekterat i alla Europas länder.

Om jag är lärare med schackintresserade barn. På vilket sätt utvecklas jag som ledare med att gå kurserna?
– Du får fungerade metoder för hur du kan använda schack i klassrummet.

[FILM] Fördelar att ha schack som komplement i skolundervisningen.

Utbildningsmetoden som nämns i filmen används i hela Europa, där 6 miljoner barn spelar schack i skolan, och är ett samarbete mellan European Chess Union, Sveriges Schackförbund med dess huvudsponsor inom skolschack: Advokatfirman Cederquist.

Vilka samarbetsformer ser du som positiva mellan ECU och Sveriges schackförbund?
Schack i skolan, Yes2Chess, SSF:s samarbetet med Norge och vårt kursutbud, inget av detta hade SSF bedrivit idag om vi inte hade haft ett internationellt samarbete. Eftersom schack i skolan är i så stark utveckling är det extra viktigt att få inspiration utifrån, så att vi slipper uppfinna hjulet själva. Dessutom finns det flera andra områden där ECU stöttar SSF, som med jämställdhetsproblematiken och med att anordna sponsorevent.

Finns det aktuella sponsorer ni jobbar med just nu, både vad gäller kurser och schack i skolan?
– Sveriges Schackförbund lyckades få sina första riktiga sponsor någonsin förra året i form av Cederquist Advokatbyrå. Poängen är att de inte stöttade schacket i sig, utan schack som ett sätt att förbättra samhället. De ser hur bra schack i skolan är för alla barn som är med i Schack4an och Schack i skolan, och här vill de vara med. Cederquist är en mycket aktiv samarbetspartner som till exempel låter oss nyttja deras lokaler för olika event som vid Team Sweden-samlingen i september.

Vad har du för förväntningar av höstens tre kurser?
– Jag är stolt över att ha lyckats få de tre kurserna till Sverige. De är de främsta på marknaden och jag hoppas lärare och schackinstruktörer tar chansen att förkovra sig.

Och hur kommer framtiden sedan att se ut. Blir det liknande kurser som erbjuds i Sverige? Och kommer det kunna bli kurser även online?
– Både ECU och SSF tittar nu på digitaliseringsmöjligheter. ECU planerar att realisera en onlinekurs i början av 2020, och samma år tänker de också realisera en fullskalig skolschackakademi. I SSF tittar vi på möjligheten att låta våra Schack i skolan-kurser bli online.