Maj 172018
 
Ingemar Falk Foto: Lars OA Hedlund

Ingemar Falk Foto: Lars OA Hedlund

Ingemar Falk är ny sponsrings-och annonsansvarig i Sveriges Schackförbund, och han kommer bland annat att sälja annonser på nya schack.se när den lanseras.
– Vi är mycket glada att nu kunna räkna in Ingemar Falk bland förbundets medarbetare, säger SSF:s ordförande Carl Fredrik Johansson. I sitt arbete med exempelvis Nils Grandelius och Rilton Cup har han visat vilken kapacitet han har. Vi har stora förhoppningar på att han ska ge oss nya annons- och sponsringssamarbeten som kommer att betyda mycket för svenskt schack.
Ingemar Falk är ordförande i Stockholms Schackförbunds Riltonkommitté och har arbetat med arrangemang och marknadsföring av en rad tävlingar i främst Stockholmsområdet. Nu kommer han att ta helhetsansvar för sponsrings- och annonsförsäljning i SSF, ett uppdrag som han ser fram emot.
– Det är en spännande uppgift, men det kräver också tålamod och noggrant arbete. Målet är så klart att få en huvudsponsor för hela Schacksverige, men Sveriges Schackförbund har också flera utmärkta produkter som kan stå på egna och ha egna sponsorer, som till exempel Schackfyran, Yes2Chess, SM-veckan och Grand Prix-serien, förklarar han.
– Att samarbeta med en sponsor innebär inte längre att hänga upp företagets logotype i spellokalen. En sponsor ska ses som en samarbetspartner med ett ömsesidigt utbyte. Det handlar inte enbart om vad sponsorn kan ge svenskt schack utan också om vad svenskt schack kan erbjuda en sponsor, vilket kan innefatta skräddarsydda event för företag. I detta viktiga arbete involveras vi alla: klubbar, tävlingsorganisatörer och spelare.
En viktig uppgift blir att sälja annonser till schack.se. Fram till nu har sidan varit annonsfri, men det kommer att förändras i och med att hemsidan görs om och får ett nytt utseende.
– Vi vill passa på att bjuda in potentiella annonsörer till schack.se. Det kan vara allt från schackboksannonser till marknadsföring för en egen turnering, men vi riktar oss också till företag som är utanför schacksfären men vill nå målgruppen, säger Ingemar Falk.